Ajvar Ane Marije Rosi: Sutra ćemo

Nisam toliko razmišljala o tome šta se odlaskom iz Srbije gubi, a šta dobija, koliko sam razmišljala o tome šta je to što bi mi (osim porodice i prijatelja, naravno) najviše nedostajalo. Odgovor koji mi se među prvima nametnuo bio je – (naše) pozorište. Stvarno ne znam kako se to negde u tuđini nadomesti. Da, ima gostovanja, ali nije to – to. Sada bih malo korigovala svoj odgovor – nedostajalo bi mi naše glumište. Jer, ima svuda u svetu sjajnih glumaca i produkcija, ali nema tih glumaca koji u meni mogu izazvati ono što mogu naši. I tako me nijedna scena nije naterala da se bukvalno istovremeno smejem i plačem kao scena koju nam donosi upravo film Ajvar, gde u kolima, pri povratku iz Užica, netrpeljivost između Baneta i Vide raste i nagoveštava nešto što bi moglo označiti sve izvesniji kraj, dok Vidina majka za to vreme sedi na sredini zadnjeg sedišta, nagnuta ka njima sa urnom svog supruga (od koje se nikada ne odvaja) u rukama, i koju u tom trenutku neprijatne tišine još grčevitije steže.

Film Ajvar
Zvanični poster filma

Stokholm – Beograd 

Radnja prvog dela filma smeštena je u Švedskoj (tačnije u Stokholmu) ili Danskoj, Finskoj, jer, kako bi rekli porodica i kumovi para iz filma, to ti je isto (kad malo bolje razmisliš, to ti jeste isto, kada ti neko najbliži ode, jer taj neko je otišao preko, a preko je preko, gde god), dok se drugi deo filma odvija u Srbiji, u Beogradu i Užicu. Bračni par koji tumači glumački tandem Sergej Trifunović (Bane) i Nataša Ninković (Vida) konstantno je rastrzan između ovih gradova, tj. između dve zemlje. U istom stanju i na istom mestu nalazi se i njihov brak – u nekom međuprostoru, između Švedske i Srbije, između njih dvoje u krevetu, ne dodirujući nijedno od njih.

Film Ajvar
Film Ajvar (YouTube/Screenshot)

Ono što je ostalo od njihovog odnosa dešava se njima iza leđa, buvalno – dok Bane prati Vidu po Stokholmu i dok Vida prati Baneta po Beogradu. Vida u Stokholmu redovno posećuje terapeuta, i upravo na jednoj od seansi saznajemo da Vida i Bane nemaju dece i da su Vidi nepovratno umrljane omiljene farmerice, kojih više nigde nema da se kupe, a koje ona baš voli. Ta prokleta fleka nikako da izađe. Nakon dolaska u Beograd na Uskrs (u drugom delu filma), Vida prati Baneta jer sumnja da ima ljubavnicu. Kada nakon šunjanja, uhođena, obigravanja i beskonačnog ćutanja, na aerodromu, pred sam polazak za Stokholm, konačno pogledaju jedno drugo u oči i progovore, shvataju da je vreme da odluče kojim putem dalje. Za njima, opet u onom međuprostoru, ostaje jedna tegla ajvara. Ajvar oni neizostavno nose kad god se vraćaju kući, onoj drugoj. U Švedsku, Dansku, Finsku… 

Sutra ćemo

Film Ajvar
Film Ajvar (YouTube/Screenshot)

Međutim, ovo nije priča o prevari. Ovde nema pozitivnih i negativnih likova, kako je naglasila i sama rediteljka. Ovo je priča o ljubavi, usamljenosti i otuđenosti, onoj izazvanom odlaskom, ali prevashodno onoj intimnijoj i samim tim i bolnijoj. A bol koju ovo stanje donosi je toliko razdiruća da za sobom ostavlja pustoš, ali i neku vrstu pomirenja. Taj bol nam je maestralno približila rediteljka Ana Marija Rosi, ali i Nataša i Sergej, odnosno Vida i Bane – svako na svoj način, kako to obično biva u muško-ženskom odnosu. I da, tu možda jeste važno, ali ne suštinski važno ko je kako izašao na kraj sa raspadom koji se naravno nije dogodio najednom (Vida i sama na kraju govori svom suprugu da je treća osoba u braku samo posledica nečega što se postepeno događalo možda i godinama; i nju samu ‘hvatamo’ kako pokušava da pronađe izlaz iz bolne situacije u kojoj se našla).

Film Ajvar
Film Ajvar (YouTube/Screenshot)

Od suštinske važnosti je to da se njihov odnos najpre krunio, pa sve više osipao, dok se na kraju nije potpuno raspao, a da oni to isprva, pritisnuti svime što odlazak nosi sa sobom, a potom i svakodnevnim obavezama, nisu ni primetili, da bi potom izbegavali da se suoče sa tim, pronalazeći utehu negde sa strane, ili pak kod kuće, u nekom dobrom vinu, sve dok se na njih tako mrtve pijane nije spustio hladan tuš. I tada, baš tada, dolazi do njihovog konačnog otrežnjenja i kraja. – Sutra ćemo? – pita Bane. – Sutra ćemo. – odgovara Vida.

Beograd – Užice – Beograd

A kod kuće (one prve i prave) ostaje Vidina majka (Vesna Čipčić) sa urnom svog supruga od koje se ne odvaja, i koju nosi svuda sa sobom, dok, kako kaže u jednom tužnom okršaju sa svojom ćerkom, ne bude mogla da hoda sama.

Fim Ajvar
Film Ajvar (YouTube/Screenshot)

Ostaje i Banetova brojna porodica – (društveno) prihvaćena sestra (Ivana Šćepanović) sa troje dece i odbačeni brat (Pavle Pekić) sa svojim seksualnim opredeljenjem koje, dok autoritarni otac (Miodrag Krstović) nazdravlja na Uskrs, sve teže nosi. Ostaju i kumovi (Aleksandra Janković i Gordan Kičić), prevashodno kao tužno podsećanje na položaj žene, kako u bračnoj zajednici, tako i u društvu. Ostaje i raskopani Beograd, nervozni vozači, ljudi dovedeni do ivice egzistencije i strpljenja.

Ostaje i Banetova majka (Branka Petrić) koja pravi najbolji ajvar u univerzumu.

I konačno, na aerodromskom podu, ostaje zaboravljena tegla ajvara.

Film Ajvar
Film Ajvar (YouTube/Screenshot)

Film je premijerno prikazan 25. jula na Festivalu evropskog filma Palić, a od 11. decembra možete ga pogledati u bioskopima širom Srbije.

Režija i uloge

Režija: Ana Marija Rosi

Scenario: Ana Marija Rosi i Maja Todorović

Direktorka fotografije: Maja Radošević

Scenografkinja: Mina Lazarević

Kostmograkinja: Ksenija Terzović

Montažer: Mateja Rackov

Producentkinja: Nikolina Vučetić Zečević

Uloge tumače: Nataša Ninković, Sergej Trifunović, Vesna Čipčić, Miodrag Krstović. Branka Petrić, Ivana Šćepanović, Pavle Pekić, Gordan Kičić, Aleksandra Janković, Igor Borojević, Paulina Manov, Srđan Miletić. Mirko Vlahović.

Dužina trajanja filma: 101 min.

Nagrade

Rediteljki je na Festivalu evropskog filma Palić uručena Specijalna nagrada žirija. Film je osvojio i  glavnu nagradu za najbolji scenario 43. Festivala filmskog scenarija u Vrnjačkoj Banji. Nataša Ninković i Sergej Trifunović dobitnici su nagrada Carica Teodora i Car Konstantin, za najbolju žensku i mušku glavnu ulogu, dok je Vesni Čipčić dodeljena nagrada za najbolju žensku epizodnu ulogu na Filmskim susretima u Nišu.

Sve fotografije korišćene u tekstu su skrinšotovi zvaničnog trejlera filma.

Leave a Comment

%d bloggers like this: